آشنایی با عایق رطوبتی

در این مطلب به شرح اجمالی انواع عایق های رطوبتی ساختمانی پرداخته ایم. عایق های رطوبتی می توانند به اشکال گوناگون باشند و همچنین نحوهی اجرای متفاوت دارند مثلا برخی نفوذگر هستند برخی سطحی اجرا می گردند. آیا می توان گفت کدامیک از انواع عایق رطوبتی مناسب تر است؟

آشنایی با عایق رطوبتیآشنایی با عایق رطوبتیآشنایی با عایق رطوبتیآشنایی با عایق رطوبتیآشنایی با عایق رطوبتی

انواع عایق رطوبتی کدامند؟

یکی از روش های عایق کاری رطوبتی ساختمان این است که از بتون آب بند استفاده شود. استفاده از آب بند یا واتر استاپ جهت آب ‌بندی درزهای اجرایی و محل‌های انقطاع بتون رایج است. امروزه کشورهای پیشرفته از انواع عایق رطوبتی هیدروفیلیک یعنی آب دوست (یا بنتونیتی) برای عایق کاری رطوبتی درزهای اجرایی استفاده می‌کنند. آب بندی سازه های بتون به دو روش انجام می شود که هر دو روش لازم الاجرا هستند:

تجربه نشان داده است که در صورت استفاده از بتون آب بند در سازه باز هم برای بعضی مکانهایی که در معرض مستقیم رطوبت زیاد هستند به همین خاطر است که همواره جستجو برای یافتن عایق رطوبتی مختلف برای ساخت سازه ادامه دارد. از عایق های پایه قیری گرفته تا جدیدترین عایق های نانو روز دنیا. نسل نوین عایق های رطوبتی ساختمانی عایق های رطوبتی پلیمری هستند که به عنوان کوتینگ نهایی نیز می توانند ایفای نقش کنند.

بیشتر بدانید : قیر چیست؟

عایق‌ رطوبتی نفوذ کننده

مواد نفوذکننده یکی از محصولات آب بندی جدید و عایق های رطوبتی مفید است. ذرات میکروفعال نفوذکننده ها در حضور رطوبت با آهک و سیمانهای هیدراته نشده وارد واکنش می شود و کریستالهای غیر حلالی تولید می‌نماید که تا عمق شیارهای موئینگی یا ترک های موئی و تمامی خلل و فرج موجود نفوذ کرده و سد راه عبور آب می شود و در عین حال هوا و بخار آب جریان یافته و به بتون اجازه تنفس می‌دهد. از کابرد نفوذکننده ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت عمده عایق رطوبتی نفوذکننده با بقیه عایق های رطوبتی ( که بصورت سطحی اجرا می شوند) در چیست؟

عایق رطوبتی نفوذ کننده به وسیله لوله‌های مویینگی در عمق بتون نفوذ می‌کند. به همین دلیل در صورت آسیب و ضربه مکانیکی به روی سطح، آب بندی سازه دچار اختلال نمی شود. در حالی که عایق‌های نسل قدیم اگر آسیب فیزیکی به نقطه‌ای از سطح عایق کاری وارد گردد، همان نقطه موجب از بین رفتن مقاومت عایق کاری در برابر نفوذ آب می شود.
نکته مهم: البته باید گفت که عایق های رطوبتی پلیمری در صورت ضربه سایشی یا مکانیکی شدید اگر دچار خرابی شوند قابلیت ترمیم موضعی خواهند داشت.

عایق پایه قیری

پوشش عایق رطوبتی بر پایه قیرهای امولسیون در آب می‌باشد. که به آن قیر سرد نیز می گویند. در واقع سیستم اصلاح شده روش قیر و گونی قدیمی است. از این محصول در تمام مکان‌هایی که از قیر و گونی استفاده می‌گردد می‌توان استفاده نمود.

مزیت عایق رطوبتی پایه قیری نسبت به قیر و گونی، ضخامت بسیار پایین آن است و همچنین تعمیر پذیری بسیار مناسب که در صورت آسیب به عایق یا سطح مورد نظر، به آسانی، با اجرای یک لایه دیگر از عایق رطوبتی، به دلیل چسبندگی بالا و مناسب می‌توان آن را ترمیم نمود.

کاربرد دیگر عایق رطوبتی پایه قیری، به عنوان پرایمر برای محفاظت از بتون در برابر مواد خورنده و لایه چسباننده قوی برای زیر ایزوگام می‌باشد.

عایق رطوبتی پلی یورتان و اپوکسی

کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان عایق های رطوبتی هستند که نفوذ رطوبت در آنها تقریبا صفر است. این رزین ها به صورت یکپارچه روی سطح( کف) ریخته شده و تمام سطح را به طور کامل عایق می کند. از مزایای فوق العاده عایق رطوبتی پلی یورتان و اپوکسی این است که این ها کفپوش هستند با ظاهر بسیار زیبا و دکوراتیو که اتفاقا مقاومت سایشی بالایی هم دارند.

عایق رطوبتی پلیمری با پایه سیمان

با توجه به معایب عایق‌های سنتی، محصولات نسل جدید عایق رطوبتی تمامی نواقص مذکور را بهبود بخشیده و سیستم آب بندی را مطمئن تر ساخته‌ است. از ویژگی عایق‌های رطوبتی نسل جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. اجرای یکپارچه: اجرای آنها به صورت مایع با بافتی شبیه بافت رنگ بوده که موجب می‌شود کل سطح مورد نظر به صورت یکپارچه پوشانده گردد و هیچ درز و همپوشانی(اورلب) روی سطح ایجاد نگردد.
  2. سازگار با بتون: عایق رطوبتی پلیمری پایه سیمانی به دلیل استفاده از سیمان در ساختار آن با جنس بتون یا سیمان سازگاری دارد. در گرما و سرما مقاومت بالا و چسندگی زیادی را از خود بروز می دهد.
  3. سرعت اجرا: عایق رطوبتی پلیمری پایه قیری با قلم مو و پیستوله با سرعت بالا اجرا می‌شوند.
  4. سهولت و تمیزی اجرا: در مقایسه با قیرگونی و ایزوگام و ابزارآلات مورد نیاز برای اجرای آنها مثل شعله پخش کن، کپسول، رول‌های سنگین و غیره، اجرای عایق‌های نسل جدید به مراتب ساده‌تر است و بوسیله یک سطل و قلم مو یا غلطک در کمترین زمان اجرا می‌شود.
  5. کارایی عالی برای تعمیرات: قابلیت اجرای آن به صورت مستقیم روی کاشی و سنگ و سطوح مختلف، موجب شده است طرفداران زیادی در بین پیمانکاران آب بندی ساختمان پیدا کند.

در ادامه به معرفی و بررسی کارایی دیگر انواع عایق های رطوبتی پلیمری پایه آب می پردازیم

عایق رطوبتی پلیمری با دارا بودن رزین های آب بند کننده در ساختارشان هم قابلیت عایق کاری نفوذی دارند (چون عایق رطوبتی ترک های تا عمق 2 میلیمتر و عرض 5 میلی متر را می پوشاند) هم عایق کاری سطحی انجام می دهند. رزین های امولسیونی مورد استفاده در این عایق های رطوبتی پلیمرهایی شناور در ساختار آب می باشند که پس از اجرای سطحی، تبخیر آب میان بافتی عایق یا رزین، رسیدن به دمای حداقل تشکیل فیلم برای رزین مورد نظر، فیلمی کاملا آب بند و ضد آب را روی سطح ایجاد می کنند که علاوه بر عایق رطوبتی بودن خواص عالی انعطاف پذیری نیز از خود نشان می دهند. یعنی در سرما ترک نمی خورند. در گرما دچار تخریب یا روانی قیر نخواهند شد. (روانی قیر مشکلی است که برای عایق های رطوبتی پایه قیری مانند عایق رطوبتی امولسیون قیری، قیر و گونی، ایزوگام و شینگل در گرمای شدید آفتاب و دماهای بالا ایجاد می شود و موجب خرابی عایق و مشکلات شدید زیست محیطی می گردد.)
عایق های رطوبتی ساختمانی نانوشیلد با سال ها تجربه و پشتوانه علمی قوی شما را با نسل نوین عایق کاری رطوبتی آشنا نموده تا سرعت، تمیزی و راحتی اجرای عایق رطوبتی را برای شما به ارمغان بیاورد. مزایای استفاده از عایق رطوبتی پلیمری پایه آب نانوشیلد:

بیشتر بخوانید : چرا بتون ترک میخورد

p-129

عایق رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر وظیفه آب بندی صحیح و تضمین شده استخر را بر عهده دارد و از آنجایی که در اغلب موارد آب موجود در استخر در تماس مستقیم با پوست انسان و سایر آبزیان است باید موارد بهداشتی را نیز تضمین نماید

p-268

عایق رطوبتی پلیمری

تولید انواع عایق رطوبتی پلیمری جهت مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی با بهره گیری از نانوتکنولوژی، کیفیت بسیار بالا و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت و ماندگاری طولانی.

p-531

مواد ضد آب

انواع مختلفی از مواد ضد آب وجود دارد. برخی از بهترین و متداول ترین آنها عبارتند از: پلی اورتان ، پوشش سیمانی ، لاستیک EPDM ، آسفالت لاستیکی ، ترموپلاستیک ، غشا های پایه قیری ، و غشای ضد آب pvc. در این مطلب ، در مورد انواع متداول مواد ضد آب ، مزایای آنها هنگام استفاده صحیح بیشتر خواهید آموخت.

p-506

تیتان چیست؟

همیشه وقتی صحبت از رنگ سفید در صنایع مختلف می شود نام تیتان اولین ماده ای است که به گوشمان می خورد. تیتان یا همان تیتانیوم دی اکساید ماده ای معدنی در اشکال مختلف آناتاز و روتایل یافت می شود و مهمترین رنگ دانه سفید در صنایع خوراکی، بهداشتی، دارویی و رنگسازی در دنیا می باشد.