انواع عایق ساختمانی

عایق به معنای بازدارنده و مانع می باشد. به موادی اطلاق می گردد که در برابر انتقال حرارت یا صوت یا رطوبت یا الکتریسیته مقاومت می کند و محیط را ایزوله می سازد. در این مطلب با انواع اصلی عایق های ساختمانی آشنا خواهید شد.

عایق چیست؟

عایق به وسیله، ماده یا فرایندی اطلاق می گردد که یک سطح یا محیط را ایزوله می کند. عایق در برابر نفوذ یا عبور صدا، حرارت یا رطوبت مقاومت می کند و عملکرد آن بازدارنده است. در واقعیت عایق های صوتی (مانع انتقال صدا)، حرارتی (نارسانا در برابر انتقال گرما)، الکتریسیته (نارسانای برقی)، رطوبتی، حتی در علم زیست شناسی عایق فامینه ای (توالی های دِنا که به پروتئین های ویژه وصل می شوند و مرز نواحی فعال و غیرفعال را مشخص می سازند) وجود دارند. در این مطلب به معرفی عایق های ساختمانی می پردازیم:

عایق های ساختمانی

عایق ساختمانی پوششی از مواد مختلف می باشد که برای سقف ، کف و دیوار اجرا می گردد و موجب :

استفاده از انواع عایق های ساختمانی موجب افزایش طول عمر ساختمان و کاهش مصرف انرژی در ساختمان می گردد. عایق های استفاده شده در ساختمان در انواع گوناگون رول ، پانل و پوشرنگ برای تمامی ساختمان های مسکونی ، تجاری و … به کار می رود. عایق ها هم برای ساختمان های در حال ساخت مورد استفاده هستند و هم برای ساختمان های چند سال ساخت مناسبند (مانند نوع پانلی و پوشرنگ).

عایق حرارتی

عایق حرارتی ساختمانی مانعی برای تبادل حرارتی بین داخل و خارج ساختمان است و در فضای مابین فضاهای داخلی و خارجی به کار برده می شود. در فصل گرما با جلوگیری از انتقال گرمای بیرون به داخل ، باعث کاهش مصرف انرژی برای خنک نمودن فضا می شود. کاهش تبادل حرارتی بوسیله عایق حرارتی در فصل سرد ، باعث کاهش چشمگیر نفوذ برودت هوا به فضاهای داخلی می شود و در نتیجه مصرف انرژی برای بالا بردن دمای هوای داخل کاهش می یابد. با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان عملکرد و کاهش تبادل حرارتی می توان از عایق حرارتی متفاوتی که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعفی هستند، استفاده نمود. لایه ضخیم هوا در شرایط خاص می تواند به عنوان عایق حرارتی استفاده شود.

heat-insulation

انواع عایق حرارتی

عایق حرارتی ساختمانی بسته به جنسی که دارند که می تواند از مواد معدنی یا پلیمری یا ترکیب هردو باشد، به انواع زیر دسته بندی می گردد:

عایق حرارتی پشم سنگ

 پشم سنگ یک عایق صوتی- حرارتی با الیاف معدنی میباشد. ماده اولیه ی عایق پشم سنگ، بازالت ، از گروه سنگ های آذرین است .برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای 1500 درجه سانتیگراد ذوب می کنند و با استفاده از روشهای خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کند. محدوده تحمل دمایی پشم سنگ 30- تا 750 درجه سانتیگراد می باشد . ضریب انتقال حرارت عایق حرارتی پشم سنگ بسیار پایین می باشد که این ویژگی باعث شده که نقش با اهمیتی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. علاوه بر این پشم سنگ از نظر زیست محیطی و بهداشتی به عنوان عایقی مطلوب شناخته شده و هیچ یک از عوارض نامطلوب عایق های مشابه را ندارد، در واقع پشم سنگ بی ضررترین عایق حرارتی-صوتی شناخته شده می باشد. پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی بسیار عالی می باشد عایق صوتی خوبی است. قدرت عایقی پشم سنگ 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری است.

عایق حرارتی سلولزی

فشرده کردن سلولز موجب می شود کمترین میزان هوا درون آن محبوس شود و همین امر سبب می شود در برابر آتش گیری مقاوم گردد. عایق حرارتی سلولزی سازگاری خوبی با محیط زیست دارد.

عایق حرارتی پشم شیشه

عایق حرارتی فایبرگلاس به دلیل غیر قابل اشتعال بودن و داشتن هزینه پایین ، یکی از معمول ترین عایق های مورد استفاده در کل جهان است. عایق حرارتی فایبرگلاس یا عایق حرارتی پشم شیشه به صورت کامپوزیتی از الیاف شیشه ای و مواد پلیمری است که باعث کاهش شدید انتقال حرارت می شود. نصب و حمل عایق حرارتی پشم شیشه بدون وسایل ایمنی ، به خاطر داشتن سیلیکون ، پودر شیشه و خورده های شیشه برای چشم ، پوست و ریه بسیار مضر و خطرناک است.

پنل عایق دار

 پنل عایق دار، از دو تحته فوم در دو طرف و هسته ای از فوم مایع تشکیل می شود و به عنوان عایق حرارتی در سقف، کف و دیوار قابل استفاده می باشد. پنل عایق دار بسیار سبک، بادوام و محکم است و به آسانی نصب می شود، بر روی تخته فوم سطح نهایی پنل عایق دار می توان دیوارپوش و پوشش بام مختلفی را اجرا کرد.

عایق حرارتی پلی یورتان

 فوم پلی یورتان یک عایق حرارتی است که در صنعت ساخت و ساز پرمصرف است. این ماده شیمیایی از ترکیب ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل می شود. این دو ماده وقتی با هم ترکیب می شوند، در اثر واکنش شیمیایی به صورت فوم در می آید و با گذشت چند دقیقه به جامد تبدیل می شوند. فوم پلی یورتان یک عایق دائمی است که تغییر شکل نمی دهدو آسیب نمی شود و همچنان با گذشت زمان خواص خود را حفظ می کند. فوم عایق پلی یورتان یک فوم سرد است که از قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا برخوردار می باشد. فوم تزریقی پلی یورتان برای عایق کاری سطوح وسیع و یا فضاهای غیر قابل دسترس کاربرد دارد.

عایق حرارتی پلی استایرن

عایق حرارتی پلی استایرن فوم حرارتی ضد آب هم است که مقاومت بسیار بالایی در برابر تبادل حرارت و صوت دارد. عایق حرارتی پلی استایرن برخلاف دیگر انواع عایق ساختمانی دارای سطح نهایی بسیار صاف و مسطح است. عایق حرارتی پلی استایرن برای دیوار مناسب است ولی بخاطر قابل اشتعال بودن آن باید از پوشش مقاوم در برابر آتش HBCD بر روی سطح تمام شده عایق پلی استایرن استفاده نمود.

بلوک ایربتن یا بلوک هوا دار

بلوک ایربتن، بلوک های بتنی سبکی که از مواد عایق ساخته شده و در برابر یخ زدگی و آتش سوزی بسیار مقاوم است. همچنین وزن پایین بلوک ایربتن باعث بهبود عملکرد جداره ها در برابر زلزله و کاهش خسارات و آسیب های جانی می شود. با توجه به جنس ترکیبی عایق و بتن ، بلوک ایربتن به راحتی با اره دستی برش داده می شوند و این امر باعث افزایش سرعت نصب می شود.

پنل سه بعدی یا تری دی پنل

عایق ساختمانی حرارتی و صوتی تری دی پنل لایه ای از عایق حرارتی و مش سازه ای دارد که با بتن پر می شود و یک دیوار سازه ای عایق می سازد. تری دی پنل عایقی سبک و مقاوم در برابر زلزله است.

عایق صوتی

به منظور کاهش انتقال صوت (کاهش آلودگی صوتی) از محیطی به محیط دیگر، باید از پوششی استفاده شود که به آن پوشش، عایق صوتی گفته می شود. عایق های صوتی در کاهش صداهای انتقالی به محیط پیرامون نقش به سزایی را ایفا می نمایند. معمولاً دو نوع مکانیزم انتقال صوت وجود دارد:

  1. ضربه (Impact): در مکانیزم ضربه، آلودگی صوتی از درون خود اجزاء سازه منتقل می شوند، مانند صدای قدم زدن افراد واحدهای بالاسر، ضربه به دیوار مجاور یا بستن درب.
  2. هوابرد (Airborne) : در مکانیزم هوابرد، آلودگی صوتی مستقیما از طریق هوا از منبع صوت، منتقل می شود مانند سروصدای خودروهای درون خیابان، تجهیزات مکانیکی، سیستم های تهویه، سیستم سینمای خانگی همسایه مجاور.

برای انجام عایق کاری صوتی، تمامی مکانیزم های انتقال صوت باید مد نظر قرار گیرد. دربها، پنجره ها، دیوار های مشترک و دریچه ها برای جلوگیری از آلودگی صوتی محیطی باید عایق شوند و خود اجزاء ساختمان نیز، دارای لایه های عایق های صوتی باشند.

acoustic
انواع عایق صوتی

فوم¬های عایق صدا صاف

زمانی که در مورد صدا صحبت می¬کنیم، سطوح صاف محیط¬های بسیار بدی هستند، زیرا معمولا صدا را بجای جذب ، منعکس می¬کنند. بهترین کاری که می¬توانید با این فوم وقتی که دارید اتاقی را عایق صوتی می¬کنید، انجام دهید این است که از آن به عنوان پایه روی دیوار و سقف استفاده کنید و بعد فوم¬های شکل دار را روی آن نصب کنید. از طرف دیگر، فوم¬های عایق صدا صاف نصب بسیار آسانی دارند و همچنین اگر نیازی به آن نداشتید، می¬توان آن¬ها را به سادگی لوله کرد و برای استفاده آینده ذخیره کرد.
فوم¬های عایق صدا شانه تخم مرغی
نام دیگر این فوم¬ها فوم صوتی هرمی است، و یک پوشش ضد صدای کامل است که می¬توان در استودیوها و اتاق¬های ساکت استفاده کرد. صفحه فوم دارای هرم¬های چهار وجهی است که کار جذب صدا را انجام می¬دهند. همچنین بازتاب کمی دارد و بیشتر امواج صوتی را در جهت¬های مختلف پراکنده می¬سازد. هرچند باید توجه داشت که بازتاب ممکن است با توجه جهت¬گیر افقی یا عمودی هرم¬ها افزایش یابد. فوم¬های عایق صدا شانه تخم مرغی به اندازه¬ای در کاهش صدا کارآمد هستند که حتی در میدان¬های تیراندازی نیز استفاده می¬شوند (برخی فضاها حتی از شانه ¬های تخم مرغ کاغذی برای پوشش استفاده می¬کنند، که در نوع خود کارآمد است).
عایق های صدا از لحاظ جنس نیز بصورت زیر طبقه بندی می شوند:

عایق رطوبتی

عایق رطوبتی برای آب بندی سطوح و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سازه و ساختمان بکار می رود. عایق رطوبتی ساختمان برای قسمت های گوناگون از فونداسیون و پی گرفته تا بام و نمای ساختمانها همگی بکار می روند. زیرا رطوبت از خاک، و توسط بارندگی ها از طریق نما و بام به داخل ساختمان نشت و نفوذ می کند. در گذشته روش قیر و گونی تنها گزینه ممکن برای عایق رطوبتی ساختمان ها بود، اما در دهه های گذشته عایق های پلیمری وارد بازار رقابتی شده است که بر پایه پلیمرها ساخته می شوند. این عایق ها نیازی به وسایل و تجهیزات خاص برای اجرا نداشته و مانند رنگ اجرا می شود.

moisture
انواع عایق رطوبتی ساختمان
p-129

عایق رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر وظیفه آب بندی صحیح و تضمین شده استخر را بر عهده دارد و از آنجایی که در اغلب موارد آب موجود در استخر در تماس مستقیم با پوست انسان و سایر آبزیان است باید موارد بهداشتی را نیز تضمین نماید

p-268

عایق رطوبتی پلیمری

تولید انواع عایق رطوبتی پلیمری جهت مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی با بهره گیری از نانوتکنولوژی، کیفیت بسیار بالا و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت و ماندگاری طولانی.

p-531

مواد ضد آب

انواع مختلفی از مواد ضد آب وجود دارد. برخی از بهترین و متداول ترین آنها عبارتند از: پلی اورتان ، پوشش سیمانی ، لاستیک EPDM ، آسفالت لاستیکی ، ترموپلاستیک ، غشا های پایه قیری ، و غشای ضد آب pvc. در این مطلب ، در مورد انواع متداول مواد ضد آب ، مزایای آنها هنگام استفاده صحیح بیشتر خواهید آموخت.

p-506

تیتان چیست؟

همیشه وقتی صحبت از رنگ سفید در صنایع مختلف می شود نام تیتان اولین ماده ای است که به گوشمان می خورد. تیتان یا همان تیتانیوم دی اکساید ماده ای معدنی در اشکال مختلف آناتاز و روتایل یافت می شود و مهمترین رنگ دانه سفید در صنایع خوراکی، بهداشتی، دارویی و رنگسازی در دنیا می باشد.