آب بندی نما

نمای ساختمان ها یکی از بهترین محل ها برای نفوذ رطوبت به داخل ساختمان هستند. همچنین نفوذ رطوبت بصورت بخار آب به داخل لایه های زیرین نما موجب ایجاد پل حرارتی و نفوذ سرما و گرما به داخل ساختمان می گردد. لذا آب بندی نما ضروری می باشد. در این مطلب به انواع آب بندی نما می پردازیم.

آب بندی نمای ساختمان

نماهای ساختمان همواره در معرض باران و برف، تغییرات جوی و نور خورشید هستند. ایجاد برخی درزها در ساختار نمای ساختمان به‌ مرورزمان، موجب نفوذ آب به دیواره‌های داخل خانه می‌گردد، این مسئله بخصوص در نماهای سنگی مانند سنگ تراورتن و مرمریت که دارای درصد جذب آب بالایی می‌باشد بسیار جدی‌ است. نفوذ رطوبت به لایه های داخل دیوار و یخ زدگی در زمستان و تخریب را به همراه می آورد. همچنین سطوح بتني و يا پلاستر شده با ملات سيماني در نما و قرار گرفتن آن در معرض عوامل جوي و نوسانات دمایی می تواند موجب بروز ترک خوردن و خرابی سیمان گردد.
بنابراین از آب‌بندی نما برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و باران استفاده می‌شود. دیوار آغشته به آب باران به عنوان یک پل حرارتی عمل می کند که سرما را از بیرون به داخل خانه می آورد. درنتیجه آب‌بندی نما مانع نفوذ گرما و سرما در فصل‌های مختلف سال به داخل ساختمان می‌گردد. از طرف دیگر می‌توان گفت که آب‌بندی نمای یک سازه مانع شوره‌زدگی نما می‌شود و نقش مهمی در نابودی آلودگی‌های یک سطح بازی می‌کند. شوره نما لکه های آهکی سفید است که ناشی از کربناته شدن سیمان است.
گاهی به فرایند درزگیری نما و اصلاح سایر بخش‌های تخریب‌شده در سطح نمای ساختمان آب‌بندی نما می گویند. اما در حقیقت وقتی نما دچار درز و شکاف و تخریب می شود یعنی در لایه های داخلی آن قطعا مقدار زیادی رطوبت جمع شده و کار از کار گذشته است! و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. اما در تعریف علمی تر و دقیق تر آب بندی می توان گفت ایجاد پوششی آب بند به روی سطح نما جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، ایجاد درز و شکاف، شوره زدن و تخریب نما آب بندی نما گویند.

انواع آب بندی نما

آب‌بندی نما با رزین

برای آب‌بندی نماهای سیمانی، سنگی و چوبی و برای دیوارهای کناری آن می توان رزین اپوکسی که نما رو پوشش می‌دهد استفاده کرد. باید توجه کرد برای استفاده از رزین‌های اپوکسی و آب ‌بندی نمای ساختمان مراحل زیرسازی باید بخوبی انجام شود.

ویژگی های رزین اپوکسی برای آب بندی نما

nammaآب‌بندی نما با چسب و ماستیک

برای سطوح متخلخلی مثل بتن، آجر و مصالح بنایی، آب‌بندی نما و درزهای انقطاع را با چسب پلی یورتان سیکا فلکس و سیکا هایفلکس می توان انجام داد. همچنین برای آب بندی و درزگیری شکاف ها از ماستیک پلی یورتان می توان استفاده نمود.

مزایای چسب پلی یورتان سیکا فلکس
معایب چسب پلی یورتان سیکا فلکس

masticآب بندی نما با ایزوگام یا ممبران

در بسیاری موارد نیز نمای ساختمان را با ایزوگام های مختلف آب بندی می کنند تا مانع نفوذ رطوبت به داخل ساختمان و کاهش عمر ساختمان گردد.
ایزوگام با تمام معایبی که دارد اما هنوز به عنوان یکی از گزینه ها برای آب بندی مطرح می باشد. اما به دلیل ظاهر نازیبای آن خصوصا برای نما، کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

isogaamآب بندی نما با عایق های پلیمری

عایق های پلیمری که به نام عایق های نانو نیز در بازار نام گرفته اند، نسل جدید عایق های ساختمانی هستند. اما به علت آنکه بسیاری از ایرادهای عایق های پیشین مانند ایزوگام را ندارد و نیز نسبت به اپوکسی و ماستیک ها یا چسب های پلی یورتانی قیمت بسیار مناسب تری است، به سرعت خود را درمیان ساختمان سازان جای داده است. مزایای بی نظیر این عایق ها انتخاب را برای آب بندی ساختمان بسیار راحت می کند.

مزایای عایق های پلیمری

namasاز میان محصولات نانوشیلد عایق نانوکالر برای نماهای غربی و شمال غربی که عموما از جنس سیمان یا بتن هستند استفاده می شود. در رنگ های مختلف قابل تولید بوده و مانند رنگ اجرا می گردد. ظاهر این عایق مانند رنگی با کیفیت، زیبا و یکدست بوده و بسیار زیباتر از ایزوگام می باشد. عایق نانوکالر درزها را پر می کند و نیازی به درزگیری قبل کار نیست.
برای نماهای سنگی، آجر و چوب نیز عایق نانواستون کالر پیشنهاد می گردد که بعد از اجرا روی سطح بی رنگ و شفاف می شود و در عین حال کاملا سطح نما را آب بند و محافظت می نماید. پروژه هایی مانند آب بندی نما در مازندران از نمونه کارهای این شرکت برای آب بندی نما می باشد. در زیر برخی از پروژه های این شرکت برای آب بندی نما نشان داده شده است:
تمامی عایق های نانوشیلد دارای گواهینامه ی تاییدیه از آزمایشگاه رازی بوده و ده سال ضمانت اجرایی دارند.

p-129

عایق رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر وظیفه آب بندی صحیح و تضمین شده استخر را بر عهده دارد و از آنجایی که در اغلب موارد آب موجود در استخر در تماس مستقیم با پوست انسان و سایر آبزیان است باید موارد بهداشتی را نیز تضمین نماید

p-268

عایق رطوبتی پلیمری

تولید انواع عایق رطوبتی پلیمری جهت مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی با بهره گیری از نانوتکنولوژی، کیفیت بسیار بالا و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت و ماندگاری طولانی.

p-531

مواد ضد آب

انواع مختلفی از مواد ضد آب وجود دارد. برخی از بهترین و متداول ترین آنها عبارتند از: پلی اورتان ، پوشش سیمانی ، لاستیک EPDM ، آسفالت لاستیکی ، ترموپلاستیک ، غشا های پایه قیری ، و غشای ضد آب pvc. در این مطلب ، در مورد انواع متداول مواد ضد آب ، مزایای آنها هنگام استفاده صحیح بیشتر خواهید آموخت.

p-506

تیتان چیست؟

همیشه وقتی صحبت از رنگ سفید در صنایع مختلف می شود نام تیتان اولین ماده ای است که به گوشمان می خورد. تیتان یا همان تیتانیوم دی اکساید ماده ای معدنی در اشکال مختلف آناتاز و روتایل یافت می شود و مهمترین رنگ دانه سفید در صنایع خوراکی، بهداشتی، دارویی و رنگسازی در دنیا می باشد.