عایق سفید بام

در این مطلب به بررسی اثر عایق سفید بام یا عایق نانوبام بر جو و محیط زیست پرداخته شده است. این که آیا عایق سفید بام گام موثری در جهت کاهش جزیره گرمایی شهرها و کاهش اثرات گازهای گلخانه ای برداشته است یا خیر؟ و چگونه؟

عایق بام (سفید بام)

طی چند دهه اخیر خصوصا دهه پیش فصل ظهور عایق های رطوبتی جدید به صنعت ساختمان بوده است. چرا که ایزوگام و قیرگونی با داشتن مزایای خوب اما سختی های بسیاری برای اجرا، تعمیرات و نگهداری دارند و همچنین عمر آنها پایین است. مهم تر از آن خطرات زیست محیطی ناشی از تخریب این عایق های پایه قیری می باشد. این است که عایق های جدید پلیمری با نام های متفاوتی مانند عایق های نانو، عایق سفید بام، عایق بام و عایق نانوبام و ..... وارد بازار رقابتی ساختمان سازان شد.
شاید مشهورترین نام این عایق رطوبتی عایق سفید بام باشد. آن هم به این علت که عایق پلیمری نانو بافتی شبیه رنگ دارد، و مانند رنگ نیز با قلم مو یا پیستوله اجرا می گردد. رنگ این عایق سفید، کرم روشن، استخوانی رنگ و .... است. ولی بطور کلی بعلت رنگ بسیار روشن آن سفید بام نام گرفته است.
بام های منعکس کننده گرما یا بام های خنک:
عایق پلیمری سفید بام از جمله عایق رطوبتی نانوبام به علت رنگ روشن بیشتر نور خورشید را منعکس می کنند و موجب گرمایش ساختمان در فصول گرما نمی گردند. اما عایق های بام مانند ایزوگام که روی آنرا موزاییک یا سنگ می کنند و همچنین قیرگونی و آسفالت ماهیت آنها بصورتی است که در طولروزنور و گرمای آفتاب را در خود جذب نموده و به هنگام غروب این گرما را منعکس می کنند. مقدار زیادی از این گرمای جذب شده به داخل ساختمان در طول روز هدایت می شود و موجب گرم شده ساختمان می گردد. اینست که برای داشتن بام های خنک یک راه حل استفاده از عایق های پوششی با رنگ روشن و سفید است.
راه دیگر برای داشتن بام های خنک می تواند ایجاد روف گاردن ها باشد. انعکاس خورشیدی بام‌های سبز، بسته به نوع گیاه معمولاً ۰٫۳ تا ۰٫۵ شاید خاصیت انعکاسی به اندازه بام‌های پوشانده شده با عایق سفید بام را نداشته باشند اما این نوع بام هم مزیای انعکاس نور خود را دارد مثلا برای تبخیر آب از طریق برگ‌های گیاه، باعث خنک شدن گیاه و محیط پیرامون آن شده و باعث کاهش دمای پشت بام به صورت طبیعی می‌شود.
بام‌های خنک، انرژی مورد نیاز برای خنک کردن را در تابستان‌ها کاهش می‌دهند ولی می‌توانند انرژی مورد نیاز برای گرم کردن را در زمستان افزایش دهند. بنابراین، مقدار صرفه‌جویی در انرژی توسط بام‌های خنک، بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. اما مطالعات متخصصین نشان داده است که صرفه‌جویی‌های خنک‌سازی در تابستان معمولاً از مقدار انرژی قابل صرفه‌جویی در زمستان که آن را از دست می‌دهیم بیشتر است.
دمای زیاد و نوسانات دمایی زیاد فصلی یا روزانه، برای عایق بام مضر هستند. گرمای شدید و سرمای شدید هرچه کمتر روی دهد، طول عمر لایه‌های بام بیشتر می شود. عایق سفید بام یا عایق نانوبام بعلت داشتن موادی که در مقابل اشعه‌های فرابنفش و مادون قرمز مقاوم هستند، اثرات مضر ناشی از اشعه فرابنفش و گرمای زیاد کمتر خواهد شد. سطوح سفید، بیش
وقتی نور خورشید به بام سفید می‌خورد، قسمت اعظم آن منعکس می شود و به فضای جو زمین می‌رود، ولی وقتی به یک بام سیاه برخورد می‌کند، بیشتر آن جذب می‌شود و طول موج آن بیشتر می شود و به انرژی تبدیل می‌شود که به آن «گرما» می‌گوییم و دیگر نمی‌تواند به فضای جو زمین برگردد چرا که توسط گازهای گلخانه‌ای جذب می‌شود. به این دلیل بام‌های سفید در خنک شدن دمای زمین تأثیر مثبت بسزائی دارند. پس بطور کلی می توان مزایای بام های سفید یا بام های خنک را برشمرد:
بام‌های سفید یا خنک در مناطق با آب و هوای گرم‌تر مزایای بلند مدت و لحظه ای را توامان دارند:
ذخیره ۱۵٪ انرژی یک ساله تهویه هوا در ساختمان یک طبقه
کمک به کاهش اثر جزایر گرمایی شهری
کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین تأثیر چشمگیر در تنظیم اثر گرمایی ناشی از انتشار گازها گلخانه‌ای
عایق سفید بام متشکل از رزین های ترموپلاستیک یا گرمانرم است که در برابر انبساط و انقباضات ناشی از درجه حرارت هوا و یا تنش های سازه ای بسیار منعطف عمل می کند و پوسته پوسته نمی شود. عایق سفید بام ضد قارچ و جلبک است. و عمر مفید ساله دارد.
اگر نیاز به عایقی دارید که جوابگوی فصول گرم و سرد سال باشد می توانید یک بار برای همیشه بام ساختمانتان را با عایق نانوبام یا سفید بام بپوشانید. نانوشیلد برند معتبر تولید عایق های رطوبتی پلیمری در خدمت شما برای فروش و اجرای عایق های نانوبام، سفید بام و دیگر انواع عایق های ساختمان می باشد.
p-129

عایق رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر وظیفه آب بندی صحیح و تضمین شده استخر را بر عهده دارد و از آنجایی که در اغلب موارد آب موجود در استخر در تماس مستقیم با پوست انسان و سایر آبزیان است باید موارد بهداشتی را نیز تضمین نماید

p-268

عایق رطوبتی پلیمری

تولید انواع عایق رطوبتی پلیمری جهت مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی با بهره گیری از نانوتکنولوژی، کیفیت بسیار بالا و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت و ماندگاری طولانی.

p-506

تیتان چیست؟

همیشه وقتی صحبت از رنگ سفید در صنایع مختلف می شود نام تیتان اولین ماده ای است که به گوشمان می خورد. تیتان یا همان تیتانیوم دی اکساید ماده ای معدنی در اشکال مختلف آناتاز و روتایل یافت می شود و مهمترین رنگ دانه سفید در صنایع خوراکی، بهداشتی، دارویی و رنگسازی در دنیا می باشد.

p-531

مواد ضد آب

انواع مختلفی از مواد ضد آب وجود دارد. برخی از بهترین و متداول ترین آنها عبارتند از: پلی اورتان ، پوشش سیمانی ، لاستیک EPDM ، آسفالت لاستیکی ، ترموپلاستیک ، غشا های پایه قیری ، و غشای ضد آب pvc. در این مطلب ، در مورد انواع متداول مواد ضد آب ، مزایای آنها هنگام استفاده صحیح بیشتر خواهید آموخت.